Prof Edith Braun holds the Chair of Higher Education Teaching/Teacher Education at Justus Liebig University Giessen, Germany. She is also Vice President of the ‘Gesellschaft für Hochschulforschung” (Association of Higher Education Research) and on the editorial board of the Journal of Active Learning in Higher Education.
She teaches and researches competence-based learning and quality assurance at the micro, meso and macro levels and is particularly interested in the assessment of complex future skills.
Edith Braun is currently working with an international team on indicators for quality assurance in higher education in the areas of sustainability, equity, and digitalisation, in the so called HESPRI EU-HORIZON Project (Grant Agreement nº 101086224.). She is also working for the state of Hesse on a comparison of learning opportunities for students and requirements for graduates of future skills.
She completed her degree in psychology at the Free University of Berlin in 2003, and in 2006 her doctorate in education. In her dissertation, she developed the BEvaKomp/ HEsacom (Higher Education: Self-Assessed Competences of Students). The work was honored with the Ulrich Teichler Prize. In 2011, she habilitated at the Free University of Berlin (Privatdozentin).
In the past, she led a research group at the International Centre for Higher Education Research in Kassel (INCHER). There, she and her team developed a performance-based instrument to assess students‘ communication skills. Prior to that, she worked at the HIS Institute for Higher Education Research in Hanover (now DZHW) and as a research assistant at the Free University of Berlin. Edith also undertook six months of post-doctoral research at the Centre for Higher Education Research and Information, Open University, UK, and worked as a visiting professor for six months at the University Ottawa, Canada.
Photo credits: Wegst, JLU
Prof. Dr. Edith Braun ist Inhaberin des Lehrstuhls für Hochschuldidaktik/Lehrerbildung an der Justus-Liebig-Universität Gießen, Deutschland. Außerdem ist sie Vizepräsidentin der Gesellschaft für Hochschulforschung und Mitglied des Editorial Boards des Journal of Active Learning in Higher Education.
Sie lehrt und forscht zu kompetenzbasiertem Lernen und Qualitätssicherung auf der Mikro-, Meso- und Makroebene und interessiert sich besonders für die Bewertung komplexer Zukunftskompetenzen.
Edith Braun arbeitet derzeit mit einem internationalen Team an Indikatoren für die Qualitätssicherung in der Hochschulbildung in den Bereichen Nachhaltigkeit, Gerechtigkeit und Digitalisierung im sogenannten HESPRI EU-HORIZON Projekt (Grant Agreement nº 101086224.). Außerdem arbeitet sie für das Land Hessen an einem Vergleich von Lernangeboten für Studierende und Anforderungen an Absolventen von Zukunftskompetenzen.
Sie schloss 2003 ihr Studium der Psychologie an der Freien Universität Berlin ab und promovierte 2006 im Fach Erziehungswissenschaften. In ihrer Dissertation entwickelte sie das BEvaKomp/ HEsacom (Higher Education: Self-Assessed Competences of Students). Die Arbeit wurde mit dem Ulrich-Teichler-Preis ausgezeichnet. Im Jahr 2011 habilitierte sie sich an der Freien Universität Berlin (Privatdozentin).
In der Vergangenheit leitete sie eine Forschungsgruppe am Internationalen Zentrum für Hochschulforschung in Kassel (INCHER). Dort entwickelte sie mit ihrem Team ein leistungsbasiertes Instrument zur Beurteilung der Kommunikationsfähigkeit von Studierenden.
Sie schloss 2003 ihr Psychologiestudium an der Freien Universität Berlin ab und promovierte 2006 in Erziehungswissenschaften. In ihrer Dissertation entwickelte sie das BEvaKomp/ HEsacom (Higher Education: Self-Assessed Competences of Students). Die Arbeit wurde mit dem Ulrich-Teichler-Preis ausgezeichnet. Im Jahr 2011 habilitierte sie sich an der Freien Universität Berlin (Privatdozentin).
In der Vergangenheit leitete sie eine Forschungsgruppe am Internationalen Zentrum für Hochschulforschung in Kassel (INCHER). Dort entwickelte sie mit ihrem Team ein leistungsbasiertes Instrument zur Beurteilung der Kommunikationsfähigkeit von Studierenden. Zuvor war sie am HIS-Institut für Hochschulforschung in Hannover (heute DZHW) und als wissenschaftliche Mitarbeiterin an der Freien Universität Berlin tätig. Edith war außerdem sechs Monate lang Post-Doc am Centre for Higher Education Research and Information, Open University, UK, und arbeitete sechs Monate lang als Gastprofessorin an der Universität Ottawa, Kanada.
Photo credits: Wegst, JLU
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